söndag 23 juli 2017

Årets första ungfåglar. ------This years first youngster.

Igår så var jag precis utanför stan och provade att fånga nattskärror på ett ställe där jag fångat tidigare år. Och även i år så fanns det nattskärror på plats. Jag hade åtminstone 3 olika spelande hanar varav en studsade i nätet två gånger innan den gav upp. En liten stund senare så kom ytterligare en nattskärra flygande och dök rakt ned i nätet och det var en hane årsunge som fattat intresse för det uppspelade ljudet.
Bestämde mig sedan för att byta plats några hundra meter och på den nya platsen så kom både hane och hona flygande och flög rakt in i nätet och båda kunde ringmärkas. När märkningen var klar så satt det ytterligare en nattskärra i nätet och denna gång så var det en årsunge till och det var en hona.
Annars så verkar det som att aktiviteten blivit lite avslagen en period nu, då de inte varit så villiga att komma ned till nätet. Det verkar som att man nu är hänvisad till skymnings- och gryningsfångst då de är mer aktiva.
Ungfågelsäsongen drar igång nu, så det kommer bli mycket gryningsfångst på fasta nätplatser i skogen och efter ett par års erfarenhet så har man hittat några s.k. ¨hotspots¨ för det.

 Årsunge hane. ----- First year bird male.

 3 år eller äldre hane. ------ Three year or older male.

 2 årig hona. ------ second year female.

 Årsunge hona. ------- First year female.

Hanen i min hand innan avfärd. -------- The male in my hand before take off.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar