söndag 6 augusti 2017

Ungfåglarna börjar att röra på sig. --------- The youngsters are on their wings now.

Igår blev det ett par timmars fångst strax efter skymningen och trots att man knappt hörde en enda nattskärra så fanns de där. När näten var uppsatta så startade jag spelaren och direkt så kom den första flygande, men gick inte i något av näten. Efter en stund så hade jag flera stycken nattskärror som kryssade runt talldungen där näten var uppsatta och när jag gjorde första kollen så satt det en årsunge i ett av näten. När den var ringmärkt så väntade jag ett tag innan jag kollade igen och då hade en gammal hane trasslat in sig. Den var ringmärkt och när jag kollade numret på ringen så visade det sig att jag hade ringmärkt den 2012 lite drygt en km bort. Jag fångade även denna hane 2015 i närområdet, så den är ortstrogen sitt hemområde. Den hade väldigt ljusa toppar på de undre stjärttäckarna som lyste lång väg.
När den var ringmärkt så hade ytterligare en årsunge flugit in i nätet, men sedan så avtog aktiviteten med mörkret så det var bara att packa ihop och invänta en annan dag.

 Närbild på den gamla hanen. -------- Up close at the old male.

 Vittoppade undre stjärttäckare. ------- White tips at his under tail coverts

 Arg nattskärra.-------- Angry nightjar.

Lugn nattskärra. --------- Peaceful nightjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar